torsdag 30 januari 2014

Virkad frukt och nycklarna i handen

I dag var vi på banken och skrev på de sista papprena och fick nyklarna i handen. Nu äger vi en sommarstuga!
På lördag ska vi dit och röja runt lite. Jag längtar!

Av svärmor har vi fått en otroligt fin bok om ekologisk odling. Jag är alldeles kär i det sträva pappret, fina illustrationerna och råd om att ha kaffesump i rabatten. Rosor, äppelträd och bondbönor. Hallon!


Lite frukt har virkats senaste tiden. Men är det gula en liten citrusfrukt eller något kvar från lussekatterna? Svårt att avgöra men då kan den ju växla mellan frukt- och kakfatet!
Citronen jag virkat missade fototillfället. Det bästa med att virka frukt på frihand  är att de kan se ut lite hur som helst. Det är ju så i verkligheten!

5 kommentarer:

Sofia sa...

Grattis till huset, vad kul!

Fröken Pimpinett sa...

Å vad härligt att allt är klart. Ser fram emot att hälsa på er i stugan!

johanna sa...

Hej Eva! Vad tråkigt att dina kommentarer inte kommit fram. Men å så glad jag blev att det fungerade med just denna. Du förstår, det där med sparandet är en sak som jag inte riktigt lagt ner massor av tanke på. Precis som du så har jag en känsla av att det är fel och därför har jag det mesta av sparandet i gammaldagsa vanliga sparkonton, tex barnens sparande. Men samtidigt tänker jag att "borde jag ens ha mina pengar i en bank som också handlar med tex vapen?". Jag vet inte... egentligen kan jag inte rättfärdiga det för mig själv men vad är alternativet?

Precis som du har jag mina pensionspengar i etiska fonder, men jag skaffade det kontot för snart femton år sedan (hjälp vad jag lät gammal nu!) och har, i ärlighetens namn, inte läst avtalet sedan dess... :-(

Min tjänstepension låter jag KPA förvalta, det verkar som att det är det företag som är mest etiskt, men jag kanske bara har gått på deras reklam?

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig mer än så här, men tack för att du satte igång de här tankarna! Jag tror att det kan växa något fint ur det :-)

/Johanna

Slow-Eva sa...

Visst känns det som en förbisedd fråga? Kanske just för att den är så svår! Och att det inte finns några alternativ. Plus okunskapen. För hur många googlar derivatinstrument, när de läst det? "Synd" att mun man gjorde det ;) Ibland är det bara för jobbigt att vara " medveten". Men sim sagt det kanske kan växa nåt fint ur det här.

Saras pyssel sa...

Grattis till sommarstugan, då lär nog boken komma väl till pass! :-) Den är ljuvlig att bläddra i! :-D